5.2 Hoe ouders worden betrokken

De betrokkenheid van ouders 

Een goed contact tussen school en ouders is belangrijk. Ouders worden geïnformeerd over gebeurtenissen op school, maar het is ook belangrijk dat zij de school informeren over belangrijke gebeurtenissen in het gezin. De school kan daar dan rekening mee houden. Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert het welbevinden van het kind. 
Ouders worden gevraagd mee te helpen bij uiteenlopende schoolactiviteiten; o.a. het rijden naar excursies, schoolkamp, bibliotheekbezoek, het schoonmaken van de klassen en vieringen. Ouders zijn actief vertegenwoordigd in de ouderraad en de medezeggenschapsraad.

Informatievoorziening aan ouders 

Ouders worden uitgenodigd voor het bijwonen van ouderavonden en oudergesprekken, het delen van belangrijke informatie en het nemen van eventuele beslissingen.
Mochten ouders verhinderd zijn, dan kunnen zij hierover contact opnemen met de groepsleerkracht. Indien noodzakelijk kan er een nieuwe afspraak gemaakt worden.
In hoofdstuk 4 kunnen ouders lezen hoe zij geïnformeerd worden over de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is er de algemene informatieavond betreffende de school en de groep.
U krijgt informatie door middel van:

  • Informatieavond. Aan het begin van elk schooljaar is er een informatieavond. Ouders kunnen dan kennismaken met de leerkrachten en met andere ouders. Zij krijgen informatie over  de gang van zaken in de klas waarin hun kind zit en over het leerstofaanbod;
  • Een algemene ouderavond. Deze avond wordt georganiseerd door de ouderraad; 
  • Een informatieavond voor ouders van schoolverlaters; 
  • Eindgesprekken betreffende advies schoolverlaters; 
  • De Nieuwsflits (1x per twee weken); 
  • De schoolgids; 
  • De website van de school; 
  • PARRO. Informatie vanuit de groepen;
  • Huisbezoek groep 1, 2 en nieuwe leerlingen; 
  • Rapportavonden;
  • KOM-gesprekken (groep 3 t/m 8)

Informatie aan andere scholen 

Basisscholen van herkomst worden periodiek geïnformeerd over de ontwikkeling van de oud-leerling. Dit is noodzakelijk voor een eventuele terugplaatsing of verlenging van de toelaatbaarheidsverklaring SBO. Als de leerling de Johan Seckel heeft verlaten, worden de basisscholen van herkomst geïnformeerd over uitstroomniveau en -bestemming van hun oud-leerling. 

Ouderraad 

De ouderraad (OR) ondersteunt en organiseert verschillende activiteiten zoals het kerstfeest, het paasfeest, sinterklaas, de ouderavond, andere schoolactiviteiten en kleine onderhoudsklussen in en om de school.  Een en ander is geregeld in het “Reglement ouderraad”.
Leden van de ouderraad zijn:

Marjan van Tarrie
Barbera Buitenhuis
Dorine Dijseselhof
Esther Nieland
Ilonka Mulder
Marieke Boschman
Willemijn Hogenkamp

Medezeggenschapsraad en OPR (ondersteuningsplanraad) 

De medezeggenschapsraad (MR) is het wettelijk overlegorgaan van ouders en personeel met bestuur. De “Wet Medezeggenschap op scholen” heeft tot doel moderne inspraak te regelen. Een inspraak waarbij allen in de school hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Samen proberen ze de belangen van de school zo goed mogelijk te behartigen.
De gezamenlijke inbreng in de medezeggenschapsraad (mr) van onderwijspersoneel en ouders draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs op school. De medezeggenschapsraad heeft zowel instemming- als adviesbevoegdheden aangaande vele schoolzaken. Een en ander staat uitgewerkt in het “Reglement medezeggenschapsraad”.

Het aantal leden van de medezeggenschapsraad is afhankelijk van de grootte van de school. Voor de Johan Seckel betekent dat vier leden: twee ouders en twee personeelsleden. Daarnaast is de directeur van de school adviserend lid van de medezeggenschapsraad.
Leden van de medezeggenschapsraad zijn:

Mevr. A. van de Maat (personeel) – secretaris
Mevr. A. Zandman (personeel) – voorzitter
Mevr. E. Kuijper (ouders) – lid
Dhr. B. Vosjan (ouders) – lid

De ondersteuningsplanraad (OPR) is een wettelijk overlegorgaan van ouders en personeel en het bestuur van het samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht. Het overleg is gericht op het ondersteuningsplan van samenwerkingsverband en afdeling.
De heer A. Joosten vertegenwoordigt hierin het speciaal (basis)onderwijs in de regio en met name de Johan Seckel en de Boslust. 

Verkeersouders 

Verkeersouders zijn ouders die de verkeersveiligheid voor schoolgaande leerlingen in het basisonderwijs willen verbeteren. Verkeersouders werken aan een verkeersveilige school- en woonomgeving voor alle leerlingen. De aanstelling van een verkeersouder loopt via de school. Binnen de basisschool is een verkeersouder aanspreekpunt en coördinator voor verkeersveiligheid. 
Contactpersonen van SBO Johan Seckel zijn: de heer N. Bennemeer en mevrouw M. de Jong. Beiden zijn bereikbaar via tel.nr. 0529-451792.

Informatie aan gescheiden ouders 

De school verstrekt aan beide ouders dezelfde informatie (op basis van artikel 11 en 13 van de Wet op het Primair Onderwijs). Het gaat hierbij om informatie over het functioneren van het kind (belangrijke feiten en omstandigheden die het kind of de opvoeding van het kind betreffen). De ouders op hun beurt hebben de plicht het de school mogelijk te maken om dit te doen. Daarvoor heeft de school van beide ouders nodig: het adres, het telefoonnummer, het e-mailadres (indien aanwezig).  

Als er iets verandert in het ouderlijk gezag van (één van beide) ouders, dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om de directie van de school hiervan in kennis te stellen. Indien één van de ouders geen recht heeft op informatie (bijvoorbeeld via een gerechtelijke uitspraak), dan heeft de directie het schriftelijk bewijs nodig om hiernaar te kunnen handelen. De verantwoordelijkheid om de school een kopie van de beschikking te geven ligt bij de ouder(s) van de leerling.  

De schoolgids staat op de website van de school. Ouders die geen internet tot hun beschikking hebben kunnen een papieren versie krijgen. Deze ouders moeten de schoolgids zelf aanvragen. 

De nieuwsflits staat op de website van de school. De ouders krijgen bovendien een nieuwsflits via de mail toegestuurd. Ouders die hier geen prijs op stellen kunnen deze mail blokkeren. Ouders die geen e-mail tot hun beschikking hebben kunnen een papieren versie toegestuurd krijgen (zelf aanvragen). 

Algemene schoolresultaten staan op de website en in de schoolgids van de school 

Ouders hebben het recht om het leerlingdossier van de school in te zien. Ouders kunnen daarvoor een schriftelijk verzoek indienen. Ze krijgen de gelegenheid om op school, onder begeleiding, de informatie in te zien.  

Informatie over bijzondere activiteiten wordt tijdig via de nieuwsflits, per mail of via Parro bekend gemaakt (denk hierbij aan informatie over vieringen zoals kerstviering, kennismakingsavonden en afscheidsavonden en dergelijke). 

Een uitnodiging voor ouderavonden en/of contactavonden gaat via Parro of via mail. Ouders die geen e-mail tot hun beschikking hebben kunnen een uitnodiging toegestuurd krijgen (zelf aanvragen). De school heeft de voorkeur dat beide ouders samen op de ouderavonden en/contactavonden verschijnen. Als dit niet gewenst wordt, dan kan de betreffende ouder, in specifieke gevallen, een andere afspraak maken (de ouder vraagt aan). 

Jaarlijks komen de leerkrachten van groep 1 t/m 5 op huisbezoek. Het postadres van de leerling is het adres voor het huisbezoek. De voorkeur van de school gaat ernaar uit dat beide ouders op dat huisbezoek aanwezig zijn. Als dit niet gewenst wordt, dan kan de ouder die niet op het postadres woont een afspraak maken om op school de informatie te ontvangen (de ouder vraagt aan).

De ouders van de leerlingen van groep 6 t/m 8 kunnen gebruik maken van de KOM-gesprekken met de leerkracht. Ouders en leerling nemen hierbij het initiatief. De school heeft de voorkeur dat beide ouders samen op de komgesprekken verschijnen. Als dit niet gewenst wordt, dan kan de betreffende ouder een andere afspraak maken (de ouder vraagt aan). Ouders en leerling kunnen dan de leerkracht informeren over persoonlijke en gezinsfactoren die van invloed zijn op het leren en functioneren van de leerling en gesprekken voeren over zaken als: de ontwikkeling van de leerling, groeimogelijkheden, de ondersteuningsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief.  

Rapporten en toetsresultaten worden besproken op de rapportenavonden. De school heeft de voorkeur dat beide ouders samen op de rapportenavond verschijnen. Als dit niet gewenst wordt, dan kan de betreffende ouder een andere afspraak maken (de ouder vraagt aan). De ouders kunnen de rapporten inzien. De volgende dag (tenzij er omstandigheden zijn die dit verhinderen) krijgt de leerling het rapport mee naar huis. De ouder die niet op het postadres woont krijgt een kopie van het rapport per post toegestuurd.